تاریخچه کتابخانه

کتابخانه مرکز آمار ایران یکی از کتابخانه های مهم تخصصی کشور در حقیقت شکل تغییریافته و علمی آرشیو آماری است که در سال 1334 همراه با تأسیس اداره کل آمار عمومی وابسته به وزارت کشور با هدف رفع نیاز جامعه استفاده کننده از اطلاعات آماری بنیان نهاده شد. آرشیو آماری، بنابر اهداف و وظایف خود، مسئولیت گردآوری و سازماندهی اطلاعات و مدارک آماری موجود در کشور را بر عهده داشت، درحقیقت آرشیو آماری، محل بایگانی و انباشت تعدادی از نشریات و مدارک آماری داخلی و خارجی بود که با روش های سنتی و بدون رعایت طبقه بندی های علمی یا موضوعی  در دسترس مراجعان قرار داشتند،اما به علت در اختیار نداشتن نیروی کارشناسی متخصص و عدم استفاده از روش های علمی برای گردآوری، طبقه بندی و سازماندهی منابع، نتوانست نقش خود را به طور مطلوب و مؤثر ایفا نماید.


Library of Statistical Centre of Iran

با تأسیس مرکز آمار ایران در سال 1344 و شروع فعالیت ها ی آماری در نظام و ساختاری جدید، اهمیت گردآوری و سازماندهی منابع آماری، مورد توجه بیشتری قرار گرفت. در این راستا نام آرشیو آماری به کتابخانه و آرشیو آماری تغییر یافت و نیز تلاش هایی در جهت ارائه خدمات بهتر و بیشتر به استفاده‌کنندگان اطلاعات آماری به عمل آمد.

 از سال 1355 کتابخانه و آرشیو آماری مرکز آمار ایران در فضایی حدود 90 متر مربع، بر اساس اساسنامه و آیین نامه های تدوین شده، با ایجاد 3 پست ثابت سازمانی و با بهره گیری از روش های نوین کتابداری نظیر سیستم رده بندی دیویی، دامنه ی فعالیت های خود را گسترده تر کرد. دیری نپایید که کتابخانه مرکز علاوه بر کارکنان مرکز، مورد توجه و استفاده ی کارشناسان سازمان های دولتی و خصوصی، دانشجویان و محققان قرار گرفت.

 حجم روزافزون منابع و گسترش مستمر مجموعه ی کتابخانه از یک سو، و نیاز وافر مراجعان به کتابخانه و کمبود امکانات لازم از سوی دیگر، لزوم فراهم آوردن امکانات و تسهیلات بیشتری را برای کتابخانه مورد تأکید قرار داد، تا اینکه در سال 1373 با تخصیص فضایی مناسب و مستقل به مساحت 380 متر مربع به گنجایش 45 نفر، با  به کارگیری از متخصـصین کتابداری و با فراهم آوردن امکانات و تسهـیلات لازم، گامی اساسی در جهت بهبود شرایـط کتابخانه برداشته شد و از آن پس کتابخانه مرکز توانست به تدریج جایـگاه ویژه ای در میان کتابخانه های تخصصی کشور احراز کند.

ازجمله برنامه های که طی ده های اخیر در کتابخانه به اجرا درآمده:

  • تغییر سیستم رده بندی کتابخانه از سیستم دیویی به نظام رده بندی کنگره (LC)در سال 1374 
  • مکانیزه کردن خدمات کتابخانه با استفاده از مناسب ترین نرم افزارهای کتابداری از سال 1375
  • امکان جستجوی منابع کتابخانه بدون حضور در محل بااستفاده از سیستم جامع اطلاع رسانی در شبکه های گسترده (WAN) در سال 1382 
  •  نصب سیستم حفاظت الکترونیکی در سال 1383 
  • اشتراک پایگاههای اطلاعاتی داخلی از سال 1389
  • راه اندازی، توسعه و بروز رسانی کتابخانه دیجیتال از سال 1390 

 كتابخانه مركز آمار ايران بعنوان كتابخانه تخصصي آماري ، با هدف ارائه خدمات اطلاع رسانی به کاربران(درون سازمانی و برون سازمانی) و ارتقاء فرهنگ آماری جامعه از معدود كتابخانه هايي است كه بيشترين حجم پذيرش پژوهشگران، اساتيد، دانشجويان و.. را داراست. مجموعه غني منابع كتابخانه، راهنمايي و مشاوره تخصصي، دسترسي به منابع و پايگاههاي اطلاعاتي داخلي و بين المللي و ...  را مي توان از جمله عوامل جلب رضايت كاربران بر شمرد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 1 ارديبهشت 1395برچسب:کتاب،کتابخانه،ایران،کتابخانه ایران،تاریخچه کتابخانه،دشتروم،کتابخانه حافظ, | 10:16 | نويسنده : رضوی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: